Harmonia Umysłu i Ciała

Wzbogacając swoją dietę w olej SoRiso dostarczasz organizmowi to co najlepsze.

Działanie Antystresowe


testKażdego z nas codziennie spotykają stresujące sytuacje. Czasem to tylko budzik, który zadzwoni za późno, a czasem nieprzyjemna wymiana zdań z szefem czy scysja z małżonkiem. Stres to niestety nasz codzienny towarzysz, który może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Pod wpływem stresu powstają w organizmie wolne rodniki, które maja destrukcyjny wpływ na jego funkcjonowanie. Ich niekorzystny wpływ powoduje przyspieszone starzenie się organizmu, szybko rozwijające się stany zapalne, zwyrodnienie plamki żółtej w oku, bezpłodność, choroby genetyczne u dzieci, ale często również nowotwory. Każdy z nas dysponuje naturalną „tarczą ochronną” w postaci wrodzonych (genetycznych) zdolności detoksykacyjnych i przeciwzapalne. Niestety, często jest to niewystarczający oręż do walki, dlatego powinniśmy wspomagać się od wewnątrz, dostarczając organizmowi silne antyoksydanty, które może ofiarować nam natura. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie do diety oleju ryżowego z dużą zawartością oryzanolu. Ta aktywna substancja wykazuje ponad 10-krotnie silniejsze właściwości antyoksydacyjne niż witamina E, a dzięki temu jeszcze skuteczniej i jeszcze bardziej efektywnie wspomaga nasz organizm w walce z wolnymi rodnikami.

Pamięć i koncentracja


testUmiejętność logicznego myślenia, kojarzenia faktów czy uczenia się powinny być do końca naszych dni zachowane w jak najlepszej kondycji. Proces neurogenezy, czyli powstawania nowych komórek nerwowych zachodzi w naszym organizmie przez całe życie. To jedyny proces w naszym organizmie, który jest nie tylko odnawialny, a postępujący wiek nie ogranicza go do ciągłego rozwoju. Na kondycję pamięci i zdolności koncentracji na pewno ogromny wpływ maja „wyzwania intelektualne”, logiczne gry i zabawy, czytanie książek, ale również odpowiednia dieta. Zawarte w tłuszczach roślinnych jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe są podstawowym budulcem ścian komórek nerwowych. Tylko odpowiednia jakość i ilość spożywanych kwasów tłuszczowych może zapewnić ich prawidłową budowę. Olej ryżowy, który można spożywać za równo na surowo jak i poddawać go obróbce termicznej, zachowuje swoją budowę jak i dobroczynne właściwości w procesie poprawy zdolności intelektualnych mózgu w każdym wieku.

Lepszy humor


test Radość z życia, umiejętność pokonywania nawet niewielkich trudności, nieprzejmowanie się błahostkami staje się w dzisiejszych czasach dla wielu osób dużym wyzwaniem „dnia codziennego”. Niedostateczna ilość słonecznych dni, powszechny niedobór witaminy D to tylko główne przyczyny gorszego samopoczucia, chandry, apatii, a czasem również depresji, która dotyka coraz większej ilości Polaków. Sięganie po coraz mocniejsze leki i suplementy diety nie zawsze daje satysfakcję z podjętych kroków. Większość z nas traktuje częste „tąpnięcia energetyczne”, pogorszenia humoru czy rozdrażnienie jako normalny element życia, a przecież… wcale tak nie musi być. Olej ryżowy bogaty w oryzanol to bardzo skuteczny , a przede wszystkim… naturalny „lek antydepresyjny”. Oryzanol od dawna stosowany był jako naturalny lek na lęki , skutecznie bowiem poprawia kondycję psychiczną i pozytywnie wpływa na samopoczucie stymulując wytwarzanie endorfin.

Gospodarka Hormonalna


testPrawidłowo funkcjonująca gospodarka hormonalna jest niezbędna do prawidłowego wzrostu, rozwoju i funkcjonowania organizmu. Hormony płciowe odgrywają również istotną role w procesach popędu płciowego, zdolności rozrodczych (zarówno kobiet jak i mężczyzn) jak i kondycji seksualnej. Podstawą metabolizowania (powstawanie) hormonów płciowych, jest odpowiednie spożycie tłuszczów (przede wszystkim roślinnych), które swoją budową już przypominają hormony płciowe, a dodatkowo substancje aktywne, zawarte w tłuszczach roślinnych mogą być cennymi buforami do bardziej efektywnej produkcji hormonów. Olej ryżowy i zawarty w nim oryzanol są doskonałym produktem dla osób, które chcą długo cieszyć się udanym życiem seksualnym. Specyficzny skład rodzajów tłuszczów jakie charakteryzują olej ryżowy sprzyja prawidłowej produkcji hormonów, a oryzanol dodatkowo wspomaga endogenną produkcję testosteronu – hormonu o silnych właściwościach anabolicznych. Wydaje się jednak, że potencjał ten jest zauważany przy obniżeniu poziomu tego hormonu poniżej normy fizjologicznej. Jest więc to substancja całkowicie bezpieczna i wspomaga produkcję tego męskiego hormonu wyłącznie w przypadku jego deficytów.

Przyrost masy mięśniowej


testAktywność fizyczna to bardzo istotny element zdrowego stylu życia, a w połączeniu ze zdrową zbilansowaną dietą, wspomaga organizm w zdrowiu i dobrej kondycji. Popularne i powszechnie uprawiane sporty amatorskie -bieganie, nordic-walking, jazda na rowerze czy zajęcia na siłowni, powinny sprzyjać prawidłowemu „rzeźbieniu” ciała, a nie destrukcyjnemu dla organizmu spalaniu masy białkowej. Niezależnie, czy uprawianiu sportów przyświeca idea spalania tkanki tłuszczowej, poprawa kondycji czy budowa mięśni, powinniśmy zadbać przede wszystkim o odbudowę lub o budowę masy białkowej po wyczerpujących dla organizmu aktywnościach. Zdrowa dieta to podstawa, aby dostarczyć sobie wszystkich składników odżywczych niezbędnych do tego, aby efektywnie ćwiczyć. W diecie sportowca nie powinno również zabraknąć oleju ryżowego, który dzięki wysokiej zawartości oryzanolu wspomaga pracę, poprawia siłę i wydajność mięśni, jednocześnie wspierając redukcję tkanki tłuszczowej.

Cholesterol w dół


testPodwyższony poziom cholesterolu, w dzisiejszych czasach nie jest już tylko problemem osób w podeszłym wieku. Coraz więcej dzieci i młodych ludzi poprzez złe nawyki żywieniowe (dieta bogata w produkty wysoko przetworzone, tłuszcze zwierzęce, utwardzane tłuszcze roślinne będące źródłem toksycznych izomery trans) powoduje znaczny wzrost cholesterolu. Paradoksalnie podwyższony poziom cholesterolu nie zawsze musi iść w parze z… widoczną nadwagą czy otyłością. Regularny monitoring poziomu cholesterolu, to jedna z wielu składowych skutecznej prewencji chorób układu krążeniu, ale nie można zapominać o tym, że często kluczem do sukcesu jest nawet niewielka modyfikacja dotychczasowej diety. Od wielu lat oryzanol (kluczowy składnik oleju ryżowego) jest stosowany w skutecznym leczeniu wysokiego poziomu cholesterolu. Dodatkową rolą oryzanolu jest nie tylko „zbijanie” złego cholesterolu (LDL), ale również poprawa parametrów „dobrego cholesterolu” (HDL).

Zdrowa skóra


testZdrowie to nie tylko prawidło funkcjonujący organizm od środka, ale również wygląd zewnętrzny. Zdrowa skóra, mocne włosy i paznokcie są w dzisiejszych czasach wizytówką „zatrzymanego czasu”. Zewnętrzna pielęgnacja skóry to jedynie połowa sukcesu, a większość tych działań jest niestety doraźna. Aby zadbać o skórę właściwą warto nie tylko stosować odpowiednie zabiegi, ale również zmodyfikować dietę tak, aby dostarczyć niezbędnych składników odżywczych warunkujących elastyczność, jędrność i prawidłową budowę skóry. W pielęgnacji urody oryzanol dostarczany skórze najlepiej w postaci oleju ryżowego ma działanie odmładzające, ponieważ hamuje procesy starzenia i stymuluje procesy naprawcze skóry. Poprawia napięcie skóry, niweluje plamy, zmarszczki, cienie i obrzęki. Zmniejsza również widoczność plamstarczych. Dodatkowo składnik ten reguluje działanie gruczołów łojowych, ma działanie przeciwzapalne i chroni przed promieniowaniem UV. Olej ryżowy z wysoką dawką oryzanolu można stosować zarówno wewnętrznie, jako składnik zdrowej zbilansowanej diety, ale również… zewnętrznie jako naturalny, pozbawiony parabenów, barwników i substancji zapachowych naturalny kosmetyk.

Wspomaga pracę narządów


testPrawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych powinno odbywać się z precyzją szwajcarskiego zegarka. Poszczególne narządy oraz zachodzące w nich procesy powinny współgrać ze sobą. Często relacje między poszczególnymi narządami nie wydają się intuicyjne, dlatego powinniśmy dbać o prawidłową dietę, która dostarczając odpowiednich składników odżywczych może dbać o poszczególne narządy. Destrukcyjne działanie przede wszystkim wolnych rodników powinno być neutralizowane silnymi antyoksydantami. Oprócz codziennej porcji warzyw i owoców dobrym rozwiązaniem jest wzbogacenie codziennego jadłospisu np. olej ryżowy. Badania udowodniły, że zawarty w oleju ryżowym naturalny gamma-oryzanol wykazuje silne działanie antyoksydacyjne chroniąc przede wszystkim komórki mięśniowe i wątrobowe przed aktywnością wolnych rodników. Dodatkowo oryzanol ma również udowodnione korzystne działanie na pracę tarczycy i jest równie skuteczny w leczeniu nieżytów i zapalenia żołądka.

Dieta a odporność


Nasza Ekspert Agnieszka Piskała odpowiada na 9 pytań dotyczących odporności. Przy tej okazji zachęcamy Was do samodzielnego zadawania pytań naszym dietetykom w zakładce "Zapytaj eksperta"


1.Co zdrowa osoba powinna jeść, aby w trakcie ochłodzenia uniknąć choroby?

Zdrowa „dieta profilaktyczna” to przede wszystkim „dieta urozmaicona”. Okres wiosenny, kiedy jest największa zachorowalność na grypę czy przeziębienie absolutnie nie jest dobrym czasem na podejmowanie drastycznych diet odchudzających czy oczyszczających. Regularne pory posiłków, dieta bogata w surowe warzywa i owoce, to doskonała broń do walki z bakteriami i wirusami chorobotwórczymi.


2.Czy odpowiednia dieta rzeczywiście może podnieść odporność organizmu?

Prawidłowa dieta, która bogata jest w substancje wzmacniające układ immunologiczny- witaminy A, C, oryzanol, składniki mineralne, takie jak selen czy cynk pomagają „zmotywować” układ odpornościowy do pracy na najwyższych obrotach, aby jeszcze skuteczniej walczyć z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Nie powinno więc w naszej codziennej diecie zabraknąć czerwonych, pomarańczowych owoców i warzyw (prowiatamina A i witamina C), kiełków pszenicy, tłustych ryb, oleju ryżowego, brokułów (zawierają dużo selenu) oraz czerwonego mięsa, pestek dyni, jajek, mleka i musztardy, tam znajdziemy najwięcej antybakteryjnego cynku.


3.Kiedy już jesteśmy chorzy, co najlepiej jeść?

Jeżeli dopadło nas już przeziębienie lub grypa to nasza dieta powinna się zmienić. Nadal posiłki powinny być odżywcze, aby organizm miał siłę do walki z chorobą, ale jednocześnie lekkostrawne, aby organizm nie „marnował” energii na długotrwałe trawienie. Niezawodnymi sprzymierzeńcem do walki z chorobą to kleiki ryżowe, delikatne zupy jarzynowe, rosół i buliony do tego delikatne produkty zbożowe- pszenne bułki, ryż, kasza manna lub kuskus, wysokogatunkowa wędlina- szynką czy polędwicą. Dodatkowo podczas choroby często mamy mniejszy apetyt, jeśli nie chce nam się jeść, to oczywiście nie należy się zmuszać. Jeśli jednak chorobie towarzyszy wysoka gorączka, to nie wolno zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Można pić wodę, rozcieńczone soki, ale również herbatę z cytryna czy sokiem malinowym.


4.Czy istnieją jakieś fakty i mity dotyczące wpływu odżywiania na zwalczanie przeziębienia i grypy?

Przede wszystkim należy pamiętać, że odpowiednia dieta może wspomóc działanie układu odpornościowego, albo przyspieszyć rekonwalescencję. Nie można jednak jednoznacznie traktować odżywiania jako lekarstwa na ciężką chorobę. Oczywiście w czasie przeziębienia można zjeść kanapkę z ząbkiem czosnku, ale jeśli zjemy całą główkę, to oprócz tego, że tyle czosnku nie postawi nas na nogi, to wręcz może nas „powalić”, ponieważ czosnek znacznie obniża ciśnienie krwi, a spożyty w takiej ilości może spowodować, że będziemy jeszcze gorzej się czuć.


5.Czy pierwsze objawy przeziębienia da się zwalczyć powszechnie znanymi metodami domowymi, jak picie herbaty z sokiem malinowym lub z miodem czy spożywanie rosołku lub dużej ilości czosnku?

Faktycznie domowe sposoby na przeziębienie mogą być skuteczne, ale pod warunkiem, że wypijając w biegu herbatę z sokiem malinowym wskoczymy szybko do łóżka, a nie popędzimy do pracy. Sok z cytryny zawiera witaminę C, która uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega rozprzestrzenianiu się wirusów po organizmie, sok malinowy zawiera natomiast salicylany, które unieszkodliwiają chorobotwórcze bakterie, alicyna zawarta w czosnku to silna substancja bakteriobójcza, wywar z mięsa i warzyw, czyli rosół rozgrzewa organizm od środka, a wdychane „opary” podczas jedzenia skutecznie rozrzedzają katar i oczyszczają drogi oddechowe.


6.Czy to prawda, że cytryna jest najlepszym naturalnym źródłem witaminy C?

To jest kolejny mit żywieniowy. Jeśli coś jest kwaśne, to wcale nie znaczy, że zawiera dużo witaminy C :) Oczywiście cytrusy zawierają witaminę C, ale znacznie więcej jest jej w truskawkach, papryce, czerwonych i czarnych porzeczkach. Najbardziej bogata w witaminę C jest natomiast… natka pietruszki.


7.Czy to prawda, że picie dużej ilości płynów pomaga w zapobieganiu przeziębieniu?

Odpowiednie nawodnienie organizmu warunkuje jego prawidłowe działanie oraz usuwanie z organizmu toksycznych substancji. Nie ma jednak badań, które jednoznacznie potwierdziłyby, że regularne spożywanie napoju zapobiega przeziębieniu, co innego jeśli codziennie będziemy wypijać sok z kiszonej kapusty albo ze świeżo wyciskanych pomarańczy i grejpfrutów, to na pewno nasza odporność się podniesie, dzięki witaminie C.


8.Czy przyjmowanie antybiotyków oznacza, że nasza dieta podczas choroby powinna się jakoś zmienić?

Kiedy lekarz zaaplikuje nam kurację antybiotykowa, to znaczy, ze nasz organizm nie dał rady sam zwalczyć infekcji. Może być on więc osłabiony i należy dostarczać mu ważnych składników odżywczych takich jak pełnowartościowe białko w postaci chudego mięsa, delikatnych wędlin czy ryb, posiłki powinny być również lekkostrawne- gotowane warzywa, ryż, delikatne kasze. Antybiotyki poza tym, że niszczą bakterie chorobotwórcze niszczą również pożyteczne bakterie probiotyczne, które zasiedlają przewód pokarmowy. Dobrze jest więc aby podczas kuracji antybiotykiem nie spożywać posiłków ciężkostrawnych i bogatych w błonnik, ponieważ może się to skończyć ostrymi biegunkami.

Po kuracji antybiotykiem dobrze jest odbudować mikroflorę jelitową spożywając jogurty. Niestety wielu lekarzy zaleca również spożywanie kefirów, to błąd, ponieważ oprócz bakterii probiotycznych w kefirach znajdują się odpowiednie szczepy drożdży. Przy dość wyjałowionym przewodzie pokarmowym drożdże te mogą się nadmiernie rozwijać powodując drożdżycę jelit, albo narządów rodnych.


9.Czy dzięki odpowiedniej diecie można uniknąć powikłań pogrypowych?

Najczęstszym powikłaniem pogrypowym jest zapalenie mięśnia sercowego, jest to konsekwencja niewystarczającego „wyleżenia” choroby, ponieważ bakterie w stanie uśpienia osiedliły się w sercu i czekając na dobry moment zaatakują serce. Jeśli mamy pewność, ze doszliśmy już do zdrowia, warto aby profilaktycznie w diecie pojawiły się produkty bogate w kwasy tłuszczowe Omega 3 i oryzanol (ryby morskie, olej ryżowy czy olej z pestek winogron), które wzmacniają serce, dodatkowo dodajmy do diety produkty bogate w magnez (czekolada, owsianka, suszone morele) oraz potas (ziemniaki, banany, pomidory), aby jeszcze lepiej wzmocnić serce przed ewentualnym atakiem intruzów.


Copyright © ITALMEX Warszawa Sp. z o.o.
All rights reserved