Harmonia Umysłu i Ciała

Wzbogacając swoją dietę w olej SoRiso dostarczasz organizmowi to co najlepsze.

Działanie Antystresowe


testKażdego z nas codziennie spotykają stresujące sytuacje. Czasem to tylko budzik, który zadzwoni za późno, a czasem nieprzyjemna wymiana zdań z szefem czy scysja z małżonkiem. Stres to niestety nasz codzienny towarzysz, który może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Pod wpływem stresu powstają w organizmie wolne rodniki, które maja destrukcyjny wpływ na jego funkcjonowanie. Ich niekorzystny wpływ powoduje przyspieszone starzenie się organizmu, szybko rozwijające się stany zapalne, zwyrodnienie plamki żółtej w oku, bezpłodność, choroby genetyczne u dzieci, ale często również nowotwory. Każdy z nas dysponuje naturalną „tarczą ochronną” w postaci wrodzonych (genetycznych) zdolności detoksykacyjnych i przeciwzapalne. Niestety, często jest to niewystarczający oręż do walki, dlatego powinniśmy wspomagać się od wewnątrz, dostarczając organizmowi silne antyoksydanty, które może ofiarować nam natura. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie do diety oleju ryżowego z dużą zawartością oryzanolu. Ta aktywna substancja wykazuje ponad 10-krotnie silniejsze właściwości antyoksydacyjne niż witamina E, a dzięki temu jeszcze skuteczniej i jeszcze bardziej efektywnie wspomaga nasz organizm w walce z wolnymi rodnikami.

Pamięć i koncentracja


testUmiejętność logicznego myślenia, kojarzenia faktów czy uczenia się powinny być do końca naszych dni zachowane w jak najlepszej kondycji. Proces neurogenezy, czyli powstawania nowych komórek nerwowych zachodzi w naszym organizmie przez całe życie. To jedyny proces w naszym organizmie, który jest nie tylko odnawialny, a postępujący wiek nie ogranicza go do ciągłego rozwoju. Na kondycję pamięci i zdolności koncentracji na pewno ogromny wpływ maja „wyzwania intelektualne”, logiczne gry i zabawy, czytanie książek, ale również odpowiednia dieta. Zawarte w tłuszczach roślinnych jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe są podstawowym budulcem ścian komórek nerwowych. Tylko odpowiednia jakość i ilość spożywanych kwasów tłuszczowych może zapewnić ich prawidłową budowę. Olej ryżowy, który można spożywać za równo na surowo jak i poddawać go obróbce termicznej, zachowuje swoją budowę jak i dobroczynne właściwości w procesie poprawy zdolności intelektualnych mózgu w każdym wieku.

Lepszy humor


test Radość z życia, umiejętność pokonywania nawet niewielkich trudności, nieprzejmowanie się błahostkami staje się w dzisiejszych czasach dla wielu osób dużym wyzwaniem „dnia codziennego”. Niedostateczna ilość słonecznych dni, powszechny niedobór witaminy D to tylko główne przyczyny gorszego samopoczucia, chandry, apatii, a czasem również depresji, która dotyka coraz większej ilości Polaków. Sięganie po coraz mocniejsze leki i suplementy diety nie zawsze daje satysfakcję z podjętych kroków. Większość z nas traktuje częste „tąpnięcia energetyczne”, pogorszenia humoru czy rozdrażnienie jako normalny element życia, a przecież… wcale tak nie musi być. Olej ryżowy bogaty w oryzanol to bardzo skuteczny , a przede wszystkim… naturalny „lek antydepresyjny”. Oryzanol od dawna stosowany był jako naturalny lek na lęki , skutecznie bowiem poprawia kondycję psychiczną i pozytywnie wpływa na samopoczucie stymulując wytwarzanie endorfin.

Gospodarka Hormonalna


testPrawidłowo funkcjonująca gospodarka hormonalna jest niezbędna do prawidłowego wzrostu, rozwoju i funkcjonowania organizmu. Hormony płciowe odgrywają również istotną role w procesach popędu płciowego, zdolności rozrodczych (zarówno kobiet jak i mężczyzn) jak i kondycji seksualnej. Podstawą metabolizowania (powstawanie) hormonów płciowych, jest odpowiednie spożycie tłuszczów (przede wszystkim roślinnych), które swoją budową już przypominają hormony płciowe, a dodatkowo substancje aktywne, zawarte w tłuszczach roślinnych mogą być cennymi buforami do bardziej efektywnej produkcji hormonów. Olej ryżowy i zawarty w nim oryzanol są doskonałym produktem dla osób, które chcą długo cieszyć się udanym życiem seksualnym. Specyficzny skład rodzajów tłuszczów jakie charakteryzują olej ryżowy sprzyja prawidłowej produkcji hormonów, a oryzanol dodatkowo wspomaga endogenną produkcję testosteronu – hormonu o silnych właściwościach anabolicznych. Wydaje się jednak, że potencjał ten jest zauważany przy obniżeniu poziomu tego hormonu poniżej normy fizjologicznej. Jest więc to substancja całkowicie bezpieczna i wspomaga produkcję tego męskiego hormonu wyłącznie w przypadku jego deficytów.

Przyrost masy mięśniowej


testAktywność fizyczna to bardzo istotny element zdrowego stylu życia, a w połączeniu ze zdrową zbilansowaną dietą, wspomaga organizm w zdrowiu i dobrej kondycji. Popularne i powszechnie uprawiane sporty amatorskie -bieganie, nordic-walking, jazda na rowerze czy zajęcia na siłowni, powinny sprzyjać prawidłowemu „rzeźbieniu” ciała, a nie destrukcyjnemu dla organizmu spalaniu masy białkowej. Niezależnie, czy uprawianiu sportów przyświeca idea spalania tkanki tłuszczowej, poprawa kondycji czy budowa mięśni, powinniśmy zadbać przede wszystkim o odbudowę lub o budowę masy białkowej po wyczerpujących dla organizmu aktywnościach. Zdrowa dieta to podstawa, aby dostarczyć sobie wszystkich składników odżywczych niezbędnych do tego, aby efektywnie ćwiczyć. W diecie sportowca nie powinno również zabraknąć oleju ryżowego, który dzięki wysokiej zawartości oryzanolu wspomaga pracę, poprawia siłę i wydajność mięśni, jednocześnie wspierając redukcję tkanki tłuszczowej.

Cholesterol w dół


testPodwyższony poziom cholesterolu, w dzisiejszych czasach nie jest już tylko problemem osób w podeszłym wieku. Coraz więcej dzieci i młodych ludzi poprzez złe nawyki żywieniowe (dieta bogata w produkty wysoko przetworzone, tłuszcze zwierzęce, utwardzane tłuszcze roślinne będące źródłem toksycznych izomery trans) powoduje znaczny wzrost cholesterolu. Paradoksalnie podwyższony poziom cholesterolu nie zawsze musi iść w parze z… widoczną nadwagą czy otyłością. Regularny monitoring poziomu cholesterolu, to jedna z wielu składowych skutecznej prewencji chorób układu krążeniu, ale nie można zapominać o tym, że często kluczem do sukcesu jest nawet niewielka modyfikacja dotychczasowej diety. Od wielu lat oryzanol (kluczowy składnik oleju ryżowego) jest stosowany w skutecznym leczeniu wysokiego poziomu cholesterolu. Dodatkową rolą oryzanolu jest nie tylko „zbijanie” złego cholesterolu (LDL), ale również poprawa parametrów „dobrego cholesterolu” (HDL).

Zdrowa skóra


testZdrowie to nie tylko prawidło funkcjonujący organizm od środka, ale również wygląd zewnętrzny. Zdrowa skóra, mocne włosy i paznokcie są w dzisiejszych czasach wizytówką „zatrzymanego czasu”. Zewnętrzna pielęgnacja skóry to jedynie połowa sukcesu, a większość tych działań jest niestety doraźna. Aby zadbać o skórę właściwą warto nie tylko stosować odpowiednie zabiegi, ale również zmodyfikować dietę tak, aby dostarczyć niezbędnych składników odżywczych warunkujących elastyczność, jędrność i prawidłową budowę skóry. W pielęgnacji urody oryzanol dostarczany skórze najlepiej w postaci oleju ryżowego ma działanie odmładzające, ponieważ hamuje procesy starzenia i stymuluje procesy naprawcze skóry. Poprawia napięcie skóry, niweluje plamy, zmarszczki, cienie i obrzęki. Zmniejsza również widoczność plamstarczych. Dodatkowo składnik ten reguluje działanie gruczołów łojowych, ma działanie przeciwzapalne i chroni przed promieniowaniem UV. Olej ryżowy z wysoką dawką oryzanolu można stosować zarówno wewnętrznie, jako składnik zdrowej zbilansowanej diety, ale również… zewnętrznie jako naturalny, pozbawiony parabenów, barwników i substancji zapachowych naturalny kosmetyk.

Wspomaga pracę narządów


testPrawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych powinno odbywać się z precyzją szwajcarskiego zegarka. Poszczególne narządy oraz zachodzące w nich procesy powinny współgrać ze sobą. Często relacje między poszczególnymi narządami nie wydają się intuicyjne, dlatego powinniśmy dbać o prawidłową dietę, która dostarczając odpowiednich składników odżywczych może dbać o poszczególne narządy. Destrukcyjne działanie przede wszystkim wolnych rodników powinno być neutralizowane silnymi antyoksydantami. Oprócz codziennej porcji warzyw i owoców dobrym rozwiązaniem jest wzbogacenie codziennego jadłospisu np. olej ryżowy. Badania udowodniły, że zawarty w oleju ryżowym naturalny gamma-oryzanol wykazuje silne działanie antyoksydacyjne chroniąc przede wszystkim komórki mięśniowe i wątrobowe przed aktywnością wolnych rodników. Dodatkowo oryzanol ma również udowodnione korzystne działanie na pracę tarczycy i jest równie skuteczny w leczeniu nieżytów i zapalenia żołądka.

Dieta osoby starszej


1. Czy dieta osoby starszej powinna być komponowana w jakiś szczególny sposób?

Osoby starsze, niezależnie czy nadal są aktywni zawodowo, czy przeszli już na wyczekiwaną emeryturę powinni nadal organizmowi dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, ale… w znacznie mniejszych ilościach. Dla wielu osób jest to dość trudne, ponieważ mając swoje nawyki żywieniowe często nie mają potrzeby lub chęci, by np. zjadać mniejsze porcje. Z wiekiem organizm człowieka jest mniej wymagający, spowalnia swój metabolizm, a substancje odżywcze potrzebne mu są wyłącznie na doraźne procesy naprawcze . Nadmiar spożytych kalorii jest więc magazyny w postaci tłuszczu dlatego często osoby starsze mówią „Jem tyle samo, co zawsze i tyję”- no właśnie, wraz z wiekiem trzeba jeść mniej.


2. W jakim wieku kobiety i mężczyźni powinni przejść na "dietę seniora"?

Nie chodzi o to, żeby nagle zdmuchując świeczki na urodzinowym torcie stwierdzić, że od jutra to czas na „dietę seniora”. Trzeba po prostu obserwować swój organizm, kobiety np. w różnym wieku przechodzą menopauzę, to jeden z pierwszych sygnałów, że czas zmienić dietę, dodatkowo wraz z wiekiem dochodzą różne schorzenia z którymi często na samym początku możemy wygrać, zmieniając swoje nawyki żywieniowe. Początki cukrzycy, wysokiego poziomu cholesterolu czy nadciśnienie to znak, że warto zmienić choćby małe rzeczy w codziennym menu i wprowadzić swoją osobistą „diete silver”.


3. Czy istnieje coś takiego jak uniwersalna dieta dla seniora?

Są pewne zasady żywieniowe, których osoby w podeszłym wieku powinny przestrzegać. Nie biorąc poprawki na dodatkowe schorzenia dietozależne warto pamiętać, by dieta seniorów wyglądała następująco.

  • Powinno być około 5 posiłków dziennie
  • Wielkości porcji powinna być o 1/4 mniejsze niż 10 lat temu
  • Powinno wypijać się około 2 litrów płynów dziennie (jest to niezwykle istotne, ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się pragnienie, a wzrasta zapotrzebowanie na płyny)
  • W diecie powinny dominować warzywa, najlepiej surowe, a w przypadku problemów gastrycznych, krótko gotowane, duszone lub grillowane.
  • Dwa razy w tygodniu osoby starsze powinny spożywać tłuste ryby (makrela, mintaj, łosoś), które zawierają NNKT ważne dla prawidłowej pracy serca.
  • Codziennie w diecie powinna być porcja (około 15ml) oleju ryżowego. Dzięki wysokiej zawartości oryzanolu wpływa on korzystnie na zdrowie, wygląd i procesy myślowe
  • Należy postawić na produkty zawierające błonnik, jednak ze względu na problemy z uzębieniem należy spożywać ograniczyć twarde chleby razowe i twarde owoce na rzecz, grubych kasz, płatków owsianych czy drobny owoców typu truskawki, maliny czy jagody
  • Wraz z wiekiem może zanikać enzym laktaza, a wiec niewskazane jest spożywanie mleka, które może powodować wzdęcia i bóle. Produkty fermentowane typu kefiry, jogurty powinny być w diecie osób starszych obecne nawet codzienni.
  • Potrawy ciężkostrawne typy bigos czy dania zwierające warzywa strączkowe (fasolka po bretońsku, zupa grochowa) powinny być dodawane zioła przyspieszające trawienie typy majeranek, kminek czy oregano.
  • Wiele leków wchodzi w interakcję z różnymi produktami spożywczymi. Ważne jest więc by czytać ulotki załączone do leków i w razie konieczności robić co najmniej 2 godzinną przerwę miedzy posiłkiem a zażywanym lekiem.
  • Z wiekiem zmniejsza się zapotrzebowanie na energię, ale wzrasta, jeśli chodzi o witaminy i składniki mineralne. W diecie seniora nie powinno zabraknąć czerwonego mięsa, które jest cennym źródłem żelaza. Natomiast produkty bogate w witaminę E- oleje roślinne, pestki dyni, słonecznika, sezamu, orzechy pozwalają zachować dłużej młodzieńczy wygląd, zdrowe serce i sprawność seksualną

4. Jakie mogą być dla seniora konsekwencje nieodpowiedniego odżywiania?

Nieodpowiednia dieta może być przyczyną wielu chorób dietozależnych. Dotychczasowa nieodpowiednia dieta np. bogata w tłuszcze zwierzęce może sprzyjać wysokiemu poziomowi cholesterolu, a w konsekwencji miażdżycy. Zbyt monotonna dieta, którą często mają osoby starsze powoduje niedobory wielu ważnych składników odżywczych np. nieodpowiednie spożycie błonnika powoduje zaparcia, a w konsekwencji również polipy jelit, nadżerki i hemoroidy. Ważne jest więc aby od wczesnej młodości monitorować swoje zdrowie i tak odpowiednio modyfikować dietę, aby na starość nie robić w niej rewolucji lub być zmuszonym do odstawienia ulubionych potraw.


5. Jakie jedzenie może pogarszać, a jakie polepszać samopoczucie i stan zdrowia osoby starszej?

Każda drastyczna zmiana jadłospisu może spowodować pogorszenie samopoczucia. Niestety najczęściej tak jest po wizycie u lekarza, który mówi” Niestety za wysoki cholesterolu. Proszę wyeliminować z diety tłuste wędliny, masło, słodycze, i jasne pieczywo za to zaprosić na stół warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste”. Nieprzyzwyczajony do takiej nagłej zmiany organizm buntuje się i zamiast funkcjonować lepiej, czujemy się gorzej, to dodatkowo budzi frustracje i wcześniej czy później wracamy do dawnych przyzwyczajeń. Należy pamiętać, że każda zmiana powinna być stopniowa, na początku jemy więcej warzyw, za jakiś czas zamieniamy białe bułki na pieczywo typu graham, a potem wprowadzamy do diety razowiec.

Zawsze jednak uniwersalną metodą zmiany nawyków jest umiar, po nim każdy czuje się lepiej. Umiar w jedzeni zarówno tych najzdrowszych produktów jak warzywa czy owoce nie spowoduje rewolucji żołądkowych, jak również tych niezdrowych np. ciastko z kremem zjedzone raz w tygodniu nie podniesie cholesterolu, a ile da przyjemności.


6. Czy osoba w podeszłym wieku może być na diecie?

Osoby w podeszłym wieku na ogół są na diecie, która powinna być skrojona na miarę jego wieku, metabolizmu i chorób. Jest to jednak dieta z przymusu. Jeśli mówimy o dietach odchudzających, to dla osób starszych najodpowiedniejsza metoda na zrzucenie masy ciała jest dieta „jedz wszystko, co dotychczas, ale o połowę mniej” i dodatkowo wsparta odpowiednią aktywnością ruchową np. nordic walking. Dla osób w podeszłym wieku niezalecane są drastyczne diety odchudzające np. wysokoproteinowa czy monoskładnikowa, efekt chudnięcia może nie być tak spektakularny jak oczekiwany, a spustoszenie w organizmie większe niż utrata kilku kilogramów.


7. Czy osoba starsza może być wegetarianinem.

Jeśli osoba starsza od wielu lat jest wegetarianinem i umie prawidłowo bilansować swoje posiłki wyłącznie na bazie warzyw, owoców, zbóż z dodatkiem produktów mlecznych i jajek to nie ma powodów, by na starość cokolwiek w diecie zmienić. Przejście na wegetarianizm w dojrzałym wieku jest jednak ryzykowne. Potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza na temat łączenia różnych produktów, aby dostarczyć w diecie tych składników odżywczych, które normalnie pozyskiwane są z mięsa. Osobom starszym zalecałabym jednak taką dietę, w której produkty pochodzenia roślinnego stanowią około 70%, a chude mięso, tłuste ryby i produkty nabiałowe stanowią mniejszy, ale jakże znaczący żywieniowo udział w takiej diecie.


Copyright © ITALMEX Warszawa Sp. z o.o.
All rights reserved